Vad är SEO – en kort guide

Varför är det viktigt med SEO? Svaret på den frågan är enkel: syns inte, finns inte. Föreställ dig att du har fixat en stor tillställning – ballonger, mat, lokal, alkoholen – men det fattas gäster för du har glömt gästlistan. Se det lite som att SEO är gästlistan till din fest – ingen sökoptimering är lika med inga besökare, eller gäster. Får du inga besökare har all din tid och förmodligen dina investeringar blivit kastade i sjön, och det är självklart ingenting som du vill.  

Men vad är då SEO och vad är grunderna? I den här artikeln så försöker vi att svara på dessa frågor och kommer att gå igenom det här:  

  • Vad är SEO?  
  • Varför är SEO viktigt för min digitala marknadsföring?  
  • SEO genererar organisk trafik  
  • Googles algoritmer (On-page SEO och Off-page SEO)  
  • Holistisk SEO  
  • Andra begrepp och grunder som är viktiga att känna till (Backlinks, CRT, SERP, osv.)  

 

Vad är SEO?  

SEO är en förkortning för Search Engine Optimization och på svenska blir det sökmotoroptimering. Grundtanken med SEO är att sökmotorerna ska hitta dig och din sida, och att ranka så högt upp som möjligt bland sökresultaten. För helt ärligt, när klickade du senast in dig på ett sökresultat som fanns på sida tre? Förmodligen aldrig.  

Men för att hamna bland toppresultaten, eller kanske till och med allra högst upp, så krävs det en bra sökmotoroptimering. Detta når du genom att marknadsföra dig själv med relevanta sökord och intressanta texter vilket kommer att leda till fler klick och besök till din sida.  

 

 

Varför är SEO viktigt för min digitala marknadsföring?  

Precis som tidigare nämnt så vill du hamna så högt upp bland sökresultaten som möjligt, och för detta behöver du skapa dig en bra sökoptimering via sökord. Om du till exempel driver en djuraffär i Malmö så vill du att dina sökord ska vara till exempel “Djuraffär i Malmö” med olika varianter som “djuraffär Malmö” eller “Malmö djuraffär”, kanske till och med satsa på bara “djuraffär”. Använd inte sökord eller söktermer som inte är relevanta till din sida, då du på detta sätt kan tappa trovärdighet bland både besökare och sökmotorerna.  

Varför SEO är så viktig för din digitala marknadsföring är också för att kunna konkurrera med alla de sökträffar som dyker upp per sökning. Faktum är att det faktiskt görs mer än 70 000 sökningar på Google … per sekund. Det är väldigt många potentiella besökare som du kan förlora genom att inte ha satsat på en bra SEO-strategi.  

 

 

SEO genererar organisk trafik  

Det finns organisk trafik och det finns betald trafik. Betald trafik är som det låter – du har betalt för att dra in denna trafik och fungerar som annonser. Men om en besökare klickar in sig på din sida via en internetsökning, genom till exempel Google, så räknas detta som organisk trafik och är oftast gratis. Det enda du då lägger pengar på är att skapa bra content, så att sökarna faktiskt väljer att klicka in sig på din sida och stanna kvar.  

Kolla in dessa videor för att lära dig mer om skillnaden på organisk trafik och betald trafik:  

Organisk trafik 

Betald trafik  

 

Googles algoritmer 

Google ser till framförallt två saker, och dessa är:  

On-page SEO: On-page SEO är faktorer som du faktiskt själv kan påverka. Detta är faktorer så som kvalitén på din kod, hastigheten på sidan, sökord i texten/innehållet, taggar, osv. Sidans struktur och kvalité på innehållet kan göra en stor skillnad inom On-page SEO, och är helt klart de två avgörande faktorerna.  

Off-page SEO: Off-page SEO är faktorer som du själv inte styr över, alltså, sånt som kommer in utifrån. Detta inkluderar länkar från andra webbplatser, uppmärksamhet på sociala medier, och andra aktiviteter inom digital marknadsföring. Eftersom det inte är du själv som styr över dessa så kan det vara mycket svårare att påverka Off-page SEO än On-page SEO, så det viktigaste att tänka på är att hålla reda på antalet länkar som riktar sig till din sida, och kvalitén på dessa. Desto högre kvalité och relevans, ju mer kommer Google att gilla din sida.  

 

 

 

Holistisk SEO  

Ditt mål med din sida borde alltid vara att försöka bygga och driva den bästa möjliga sidan som går, och det är det som holistisk SEO syftar på. Använd dig därför av en hållbar och långsiktig strategi, och schemalägg hur du planerar att underhålla din ranking och kvalité så länge som möjligt.  

Lika viktigt som att hålla sig till en hållbar och långsiktigt SEO-strategi är det att se till att du inte lurar Google. Försöker du lura Google och andra sökmotorer med en oärlig och irrelevant sökmotoroptimering så kommer det här till slut leda till att Google kommer att kicka ut dig ur sandlådan, så att säga. Vad Google är ute efter är att erbjuda dess användare rätt information, och gör detta genom att indexera all den information som finns på webben och gör den tillgänglig för alla. Erbjuder då Google fel information till sina användare så kommer dessa förmodligen bli lika glada som du skulle bli om du skulle få fel produkt i ett paket eller fel mat från ett bud.  

 

Andra begrepp och grunder som är viktiga att känna till

 

Länkbyggande: Länkbyggande är processen att skapa länkar från andra webbplatser till sin egna. Det här kallas även för Off-site SEO.  

Backlinks: Backlinks kallas även för inbound links eller inkommande länkar. Det här är en hypertextlänk som riktar sig mot din sida. En backlink kan även vara i form av bild som på samma sätt som en hypertextlänk leder till din sida. Google använder sig av backlinks för att upptäcka och crawla nya sidor och på det sättet ge sidorna en rankingposition. Mer om backlinks i denna video. 

Titeltaggar: Titeltaggar, eller title tags, är vad du väljer att tagga dina rubriker med. Detta är  den rubrik, eller namn, som dyker upp bland sökresultaten och oftast det första intrycket som en sökare får av din sida.  

Crawla: Man brukar likna detta till att Google skickar ut en spindel som samlar in de sidor som länkar leder till (backlinks) för att sedan  – eventuellt, indexera dessa. I princip allt innehåll på Internet blir crawlat, alltså, miljardtals dokument som är utspridda över hela webben.  

CTR: CTR, eller click-through rate, är helt enkelt klickfrekvens på svenska. Detta visar om besökarna klickar på ens sida eller ens annonser, och klickfrekvensen beräknas genom att dela antalet klick med antalet gånger sidan visas. På det här sättet kan du avgöra om din sida har en bra kvalité och om de sökord du använder dig av faktiskt fungerar och generar klick.  

SERP: Search Engine Results Page, eller SERP, är vilken sida som Google eller en annan sökmotor visar din sida på när en användare gör en sökning. Målet är alltså att hamna så långt fram som möjligt bland de tusentals sidor som Google kan visa på en sökning. Mer om SERPs i denna video. 

 

Förstår du nu varför en sida utan SEO är “syns inte, finns inte”? Detta var bara en kort och övergripande guide över vad sökoptimering är för något och dess grunder, men det finns så mycket annat som ingår i SEO som är värt att kika på bara en sökning bort. Eller du, stanna kvar här på vår sida och fortsätt läsa våra artiklar på HTML-gruppen istället!  

 

Källor och ställen där du kan lära dig mer om SEO