Andelen användare som söker med mobila enheter

Den stora explosionen av mobila användare på Internet har kommit för att stanna

 

Sedan Internets början så har det alltid varit datorer som stått för de flesta abonnemangen och sökningarna på Internet, men detta har med dagens teknologiska utveckling förändrats. Idag är det flera användare som söker i mobila enheter än vad det är som söker via traditionella datorer. Anledningen till detta är att utvecklingen gått framåt och att dagens moderna teknik har gjort det möjligt att ansluta till Internet och göra sökningar från alla de smarta mobiler och surfplattor som produceras med olika operativsystem som är mera anpassade för Internetanvändning än att tala i telefonen. Idag utförs över 50 procent av sökningarna på Internet via mobila enheter och som företagare finns det inte längre några val, utan det är bara mobilanpassning av din hemsida som gäller.

 

Användningen av mobila enheter för sökningar på Internet kan numera analyseras

Denna explosion av sökningar på Internet via mobila enheter har bidragit till att du som ägare av en hemsida idag kan se rapporter i både Google Analytics, Google Adwords och andra system som påvisar hur många som besöker din hemsida via mobila enheter samt vilka länkar dessa klickar på. Det kan ge dig som företagare viktiga signaler om hur du ska anpassa både din hemsida och dess information för att uppnå de bästa sökresultaten och placeringarna för din hemsida.

Att dessa resultat har uppkommit i rapporter beror på att över hälften av alla sökningar som utförs genom Google kommer från mobila enheter. Därför är det idag viktigare än någonsin för alla som har, eller vill ha en, en välbesökt hemsida att mobilanpassa denna för att varken förlora besökare eller positioner i Googles sökresultat – d.v.s använda sig av så kallad “sökoptimering” eller SEO.

 

Antalet sökningar i mobila enheter gör att Google ger mobilanpassade hemsidor fördelar

 

Numera är det mobila enheter som gäller som första prioritet för alla som söker på Google, vilket då gör att detta även blir det första att se till som aktiv företagare på nätet. I och med standardiseringen till responsiv design vid utveckling av hemsidor så ger numera Google fördelar i sina sökresultat till mobilanpassade hemsidor. Genom att flertalet användare numera använder mobila enheter för att kommunicera och söka på Internet så har även Google anpassat en mobilvänlig algoritm som trädde i kraft den 21 april 2015, vilken anses ha en större inverkan på sökresultaten än vad Panda och Pingvinfiltren hade vid tidigare uppdateringar.