HTML – På vägen mot den semantiska webben

Något som står helt klart är att det som kallas för en modern webbplats idag inte enbart fokuserar på HTML. Naturligtvis kommer detta att vara något som fortfarande är nödvändigt att använda vid skapande av hemsidor för privatpersoner och företag. Det är ju trots allt detta som är grunden i det du ser på nätet. Här har utvecklingen under de senaste åren gått väldigt fort. Ta till exempel HTML 3 och HTML 4. Idag känns det som detta bara var något som passerade för att försvinna. Idag är det HTML 5 som gäller, då alla som skapar en hemsida på nätet måste tänka på att den ska kunna ses och läsas i en mobil. HTML 5 är då det enda som kan skapa dessa förutsättningar, men vad som var viktigt här är vad som kan ses och läsas.

Google har blivit smartare

Med hjälp av utvecklingen inom artificiell intelligens, så blir alla de maskiner och datorer som finns smartare varje dag. Här kan du exempelvis ta spelvärlden online. Spelbolaget Casinostugan slotmaskin är idag mycket smartare och säkrare i sina beräkningar av de slumpmässiga vinsterna än den var för 10 år sedan. Hur som helst är det inte detta som är viktigt. Här handlar det om att lyckas på nätet och då är det idag den semantiska webben som är på intåg. Detta betyder rätt och slätt att den information du skriver på nätet måste kunna gillas och förstås av båda dina läsare och av Google.

I det fallet handlar det då om den text som du applicerar i din HTML-kod. Ja, kanske skapar du inte HTML-koden på egen hand, utan använder istället WordPress eller Joomla för att bara ta två exempel. Dessa CMS-system kommer dock att placera din text och information i den HTML-kod som skapas. Det är sedan här som sökmotorerna avgör om din text är relevant nog för att hamna på höga placeringar, eller om du skapat något som inte anses vara av värde. Googles sökmotor är idag mycket intelligent och kan läsa och förstå mycket av den information som skrivs på nätet, vilket gör att du måste tänka på detta när du skapar en hemsida.

HTML eller Content – Vilket är viktigast

Egentligen kommer detta att vara en fråga som inte alls går att besvara. Faktum kvarstår att du inte kan vara utan något av dessa två element när du ska publicera något på nätet. HTML behövs för att alla de signaler om var saker ska placeras ska kunna läsas av Internet. Content krävs för att du ska skapa en relevant hemsida som når toppen i sökresultaten. Vad du som fortfarande vill ha bra placeringar på din hemsida måste tänka på är att läsa in dig på vad den semantiska webben betyder, och hur detta kommer att påverka sökresultaten i framtiden.

När du har kunskap om detta kommer du att vara den som vet hur du ska skapa ett bra innehåll som uppskattas av dina läsare, samtidigt som Google förstår vad du menar och kan placera dig och din hemsida i rätt fack. Naturligtvis kommer det även att vara viktigt att du har en korrekt HTML-kod där alla olika faktorer finns med. Missar du något i detta så kommer risken vara att sökmotorerna saknar förmåga att läsa den information du delger.