Användarvänlighetstest – Amazon och svenska e-handelssidor

En hemsida skapas för att locka användaren till att läsa vidare eller köpa en produkt – att skapa intresse. Därav är det särskilt viktigt att skapa intresse snabbt redan på första sidan för att få användaren att stanna kvar och klicka sig vidare, speciellt inom e-handel. För att skapa intresse behöver det även vara användarvänligt, det ska inte vara besvärligt att hitta det besökaren söker. Större hemsidor, så som Amazon.com, har lyckats bli framgångsrika bland annat för deras användarvänlighet och är ett mycket bra exempel för att jämföra svenska sajter för e-handel med. Låt oss jämföra användarvänligheten mellan Amazons avdelning för barnmöbler och de svenska sidorna barnsängar.se och barnmöbler.se. Vi kommer att kolla på hur enkelt det går att hitta specifika produkter.

 

På både de svenska sidorna och på den utländska får användaren direkt upp ett fönster med flera olika kategorier. Vad vi är ute efter att hitta är barnsängar, specifikt våningssängar, och vi vill hitta dem så enkelt som möjligt. Vi börjar med Amazon: kategorin ”bed frames, headboards och footboards” är den enda som tyder på att det har något med sängar att göra. Genom att klicka in på den kommer vi direkt till utbudet av sängar och där finns det våningssängar. Dock går det inte att välja endast ”våningssängar”, vilket gör det lite klurigare att hitta det vi vill ha. På barnmöbler.se finns det en kategori som heter ”barnsängar”, och genom att hålla musknappen över kommer det upp radvis med underkategorier. Där står det ”våningssängar” och i den kategorin hittar vi alla våningssängar som de erbjuder. Barnsängar.se funkar som Amazon, men när vi klickat in på ”sängar” går det att välja ”våningssängar”. De svenska sidorna erbjuder oss ett lättare sätt att hitta just den sängen vi behövde i det här läget. Vi behövde en våningssäng och det behövdes inte göra några ytterligare sökningar för att hitta en. Väljer man att direkt använda sökfältet, istället för att klicka sig vidare via kategorier, hittar dock alla tre sidor urvalet av våningssängar direkt. I den här delen av testet vinner de svenska e-handelssidorna då inga ytterligare sökningar behövdes göras för att användaren skulle finna det den sökte.

 

 

meny våningssängar

 

Testet fortsätter och den här gången ska användaren leta efter något mer specifikt. Besökaren är ute efter en rosa säng för flickor, och den ska inte kosta mer än 5000 kr. Helst ska den vara tillverkad i trä också. På Amazon går det lätt och snabbt att fylla i att vi vill hafärgen rosa, materialet trä, för flickor och det priset vi vill ha. Direkt hittar vi de produkter som faller in i den här kategorin och sidan har verkligen låtit oss välja exakt det vi ville ha.

 

Meny hos Amazon

 

 

På barnmöbler.se går det inte att filtrera bort det vi inte söker efter på ett lika effektivt sätt. Det går att sätta en maxgräns på hur mycket sängen får kosta, men resten får användaren bläddra igenom sidorna för att hitta – och det är många sidor. Samma med barnsängar.se, men där går det inte att filtrera på vilket pris som önskas, utan där kan användaren endast sortera (när det gäller priset) mellan det lägsta och högsta priset. Slutsatsen här är att användaren kommer använda sig av Amazon istället för de svenska sidorna, då det snabbt och enkelt gick att hitta exakt det som önskades.
På mobil och surfplatta fungerar både den utländska och de svenska sidorna utmärkt. De svenska sidorna har mobilanpassade sidor, vilket gör det lättare att hitta det användaren söker efter.

 

Barnsängar

 

 

Slutsatsen av detta test är att Amazon kan det här med användarvänlighet bättre än de svenska sidorna. Även om de i första delen av testet inte lät oss hitta våningssängar lika snabbt som på de svenska sidorna, så gick det lätt att hitta ändå med bara en sökning. Amazon har anpassat sitt utbud efter allt som användaren kan tänkas söka efter – färg, pris, etc – medan de svenska inte har gått vidare i detaljerna. För att få besökaren att stanna kvar på barnmöbler.se och barnsängar.se behövs det bättre tillgänglighet för att hitta det som önskas, då det blir besvärligt att klicka runt på för många sidor. Intresset försvinner snabbt och besökaren kommer leta efter en annan sida. Då Amazon är en jätte inom handel bör de mindre, särskilt svenska, sidorna lära av dessa och utveckla användarvänligheten vidare.

Sidor som använts:

Amazon Kids Furniture

Barnmöbler.se

Barnsängar.se