Hur gör man en användaranalys – vi illustrerar!

 

Xcens Hemsida
Xcens Huvudsida

 

 

Xcen AB är ett företag som säljer butiksbelysning och satsar på att utveckla och producera anpassade belysningslösningar. När du går in på deras hemsida xcen.se får du direkt en klar och tydlig bild av vad det är de håller på med; uppe i vänstra hörnet står en kort beskrivning av vad som säljs på sidan och det står även stort mitt på sidan vad deras företagskoncept är – ‘Vi skapar försäljning genom effektiva belysningslösningar’.

 

Layout och struktur av sajtens utrymme

 

Hemsidans layout är logiskt uppbyggd. Det går lätt att hitta det du är ute efter genom att allt är kategoriserat, och det viktigaste och det du kan tänkas leta efter hittar du direkt när du kommer in på sidan. Om vi börjar med att titta längst upp på sidan och sedan arbeta oss nedåt så hittar vi först och främst deras kontaktuppgifter, både telefonnummer och e-mail. Ett smart upplägg som gör att användaren direkt ser vart den ska vända sig ifall en har några frågor. Bredvid kontaktuppgifterna finns det även en liten svenskt flagga som du lätt kan klicka på och ändra till engelska istället, på det sättet når sidan ut till ett större marknad än bara till den svensktalande.

Bredvid företagets logga finns det ett sökfält högt uppe på sidan. Med deras sökfunktion går det lätt att hitta det du söker efter och du behöver inte klicka in dig på andra ställen för att hitta en specifik produkt. Under sökfältet finns det första kategorifältet. Här har de valt att kategorisera generella saker som ytterligare information om deras företag, guider och nyheter. Genom att klicka på eller hålla musen över ‘användningsområden’ så kommer det upp ett nytt kategorifält som leder dig till olika sorters belysningsområden. Hela det här kategorifält känns logiskt organiserat och det är lätt att hitta det användaren är ute efter.

 

Xcens Meny
Meny

 

I kategorifältet åt vänster är alla produkter indelade i just kategorier. Genom att klicka på pluset kommer det upp ytterligare kategorier där du kan klicka in för att se deras produkter. På denna sida står det en kort beskrivning av vad det är för slags produkter och även bilder på alla produkter som gör det lättöverskådligt. Genom att klicka in på någon av produkterna kommer du till en ny sida där ytterligare information visas i bland annat bilder och diagram. Användaren behöver inte klicka in på ytterligare sidor för att få all information om produkten, utan allt finns där på samma sida vilket känns väldigt bekvämt.

 

Anpassning för mobila användare

 

Xcen.se erbjuder även en mobilvänlig sida. Den mobilanpassade sidan ser lite ut som den du får upp på datorn; den börjar med att visa kontaktuppgifterna, sökfält och ger en kort beskrivning av vad för sida det är du är inne på och vad de kan erbjuda. Här är allt indelat i precis samma kategorier och den enda skillnaden är egentligen att sidan är anpassad för att använda på mobilen eller paddan.

 

Menys utseende i mobil
Meny i Mobil

 

På mobilsajten finns även utvald professionell belysning som Global Trac och ‘kampanjer’ direkt på förstasidan som ger en lättöverskådlig insikt över vad som erbjuds (detta finns även på sidan på datorn).

 

Layout av kampanjer i mobil
Kampanjer i mobil

 

 

Allt som allt så känns både xcen.se hemsidan och mobilsajten som genomtänkta sajter som erbjuder ett användarvänligt och logiskt upplägg. Det går lätt att hitta det du behöver antingen genom att direkt söka på det du vill ha i deras sökfunktion, eller klicka dig vidare på de snyggt indelade kategorierna. Denna sida rekommenderas av html-gruppen och får båda tummarna upp!